Am raspuns la intrebarea asta primita ca tema la un curs:
De ce vine elevul la şcoală?
Procesul de învățământ vine după răspunsul la întrebarea ”de ce vine copilul la școală ?”
Copilul vine la școală exclusiv din necesitate socială, el n-ar putea rămâne pe stradă, întrucât ar fi foarte aproape de animal... nu e greu de închipuit ce s-ar întâmpla dacă n-ar exista școli și nici educatori ai comunității (au fost vremuri când, până la o anumită vârstă, în anumite zone, copiii nu erau duși la școală).
Școala este o formă de socializare.
Copilul vine la școală fiindcă este adus de societate, de cei care îl însoțesc (familie, comunitate etc).
Dat fiind că școala se trezește cu copilul nu-i rămâne decât să-l educe, să-l formeze, să-l socializeze, integreze social etc. El poate decide să renunțe la școală... o poate face oricând, însă mai degrabă când dobândește o conștiință de sine. Pot alege părinții ca propriul lor copil să fie educat, format etc acasă.
Există exemple importante și celebre : surorile Polgar. Tatăl surorilor, Laszlo Polgar, avea în cap reflexia : “nu ne naștem genii, ci devenim genii”!
Zsuzsa, Zsófia si Judit nu vor frecventa școala. De educația lor se va ocupa acasă mama lor, iar tătăl, de cea șahistă. Toate cele trei fete vor ajunge mari campioane de șah.
Judit Polgar atingâng performanțe uluitoare.
Un alt exemplu banal este Mihail Sadoveanu. El n-a ales să se ducă la școală, ca noi toți, a fost adus și, din câte știu eu, 1 an a rămas repetent și prin liceu a fost exmatriculat. O brumă de școală tot a făcut. Asta nu l-a împiedicat, dimpotrivă, să fie unul dintre cei mai mari prozatori români. Pentru că avea niște aptitudini (artistică, literară etc), pe care și le-a educat, șlefuit.
Școala este pentru mase, ea are ca ideal un om integrat social, apt pentru piața muncii, ea nu se adresează elitelor, ea are drept țintă un nivel mediu de competențe, cunoștințe, abilități etc.
Bineînțeles că procesul de predare-învăţare-evaluare trebuie să se desfășoare cât mai adecvat, pe același plan, sincron etc nu putem cere ce n-am predat, nu putem evalua cunoștințele șahiste atâta vreme cât șahul nu este disciplină de învățământ.
Îmi este greu să gasesc legătura dintre întrebarea ”de ce vine elevul la școală?” și procesul de predare-învăţare-evaluare.
© Valentin Nicolae
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu